Kraj portret-kadr-15
Koniec ery silników wysokoprężnych. Co zamiast diesla?

Wraz z rozpoczęciem sezonu grzewczego władze wielu miast na całym świecie przystąpiły do walki ze smogiem. Jak przyznała w rozmowie z Gazetą Wyborczą Krystyna Barańska z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie, za powstawanie zjawiska aż w 80 procentach odpowiada komunikacja samochodowa. Pozostałe zanieczyszczenia emitowane do atmosfery to efekt opalania domów niskiej jakości paliwami i śmieciami.

Poziom zanieczyszczenia powietrza w Warszawie przekracza przyjęte normy nawet trzykrotnie. Nie inaczej jest w pozostałych stolicach europejskich, w których smog staje się coraz poważniejszym problemem. W walce z nim ma pomóc eliminacja samochodów z silnikami Diesla, które w największym stopniu zatruwają powietrze. Czy to całkowicie wyeliminuje problem smogu? Z całą pewnością nie, jednak pomoże ograniczyć jego skalę. Każdy bowiem pojazd, bez względu na rodzaj silnika i stosowanego paliwa, emituje pylenie wtórne. Co to oznacza? Katarzyna Barańska tłumaczy, że dymienie z rury wydechowej aut stanowi mniej niż 7 procent całego pyłu powodowanego przez ruch samochodowy. Pozostały wynika właśnie z pylenia wtórnego oraz ścierania opon i klocków hamulcowych. Eliminacja silników Diesla na rzecz gazu może więc poprawić jakość powietrza w dużych miastach tylko w pewnym stopniu. Mimo to, ze względu na ogromną skalę problemu, jakim jest smog i jego konsekwencje zdrowotne dla mieszkańców miast, władze metropolii Europy i Ameryki Południowej zapowiadają, że do 2025 roku wprowadzą całkowity zakaz wjazdu samochodom z silnikami Diesla. Czy to koniec ery silników wysokoprężnych?

Niemiecki Automobilklub ADAC przeprowadził badanie, któremu poddano zawartość spalin 88 modeli nowych samochodów. Spośród 38 aut z silnikami Diesla tylko dwa uzyskały dobre oceny pod względem emisji tlenków azotu. W niektórych przypadkach normy przekroczone zostały nawet o 900 procent!

O to, w jaki sposób wprowadzane regulacje prawne i ograniczenia dla samochodów z silnikami Diesla wpływają na rynek motoryzacyjny, zapytaliśmy prezesa spółki MBR Leasing, zajmującej się m.in. leasingiem pojazdów samochodowych, Romana Wyszomirskiego: „Przewidujemy, że ograniczenia wprowadzane dla samochodów z silnikami Diesla i nowe regulacje prawne w znaczący sposób wpłyną na rozwój elektromobilności. Nie wykluczamy, że w nadchodzących latach leasing aut elektrycznych i hybrydowych stanie się ważną częścią naszej działalności”.

Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, do 2020 mamy zapewnić odpowiednią infrastrukturę dla elektronicznych pojazdów. W Norwegii niemal co trzecie auto ma napęd hybrydowy lub na baterię, w Holandii pojazdy elektryczne stanowią 6,4 procent wszystkich samochodów, w Szwecji wskaźnik ten sięga już 3,4 procent. W Chinach zarejestrowanych jest aż 483 tys. samochodów z baterią elektryczną i 166 tys. aut hybrydowych. Czy to oznacza, że na dobre pożegnamy samochody z silnikami Diesla?

Bardzo możliwe. Ograniczenia zapowiadają już władze Paryża, Aten, Madrytu czy Meksyku, a w miastach takich jak Berlin, Monachium i Hamburg już dziś obowiązują przepisy zakazujące wjazdu samochodom z dużą emisją trujących spalin” – podkreśla Roman Wyszomirski. Zmiany te dostrzega również w Polsce:

Zarówno osobowe, jak i ciężarowe auta elektryczne stają coraz bardziej popularne. Prądem coraz częściej zasilane są również nowoczesne sprzęty budowlane w kopalniach i maszyny w fabrykach. Znacząco zwiększa się także ich dostępność, choć przeszkodą uniemożliwiającą zakup często jest ich wysoka cena. Tutaj z pomocą przychodzi jednak leasing, który umożliwia szybką i sprawną realizację inwestycji, co dla rozwoju biznesu często ma szczególne znaczenie”.

MBR Leasing to firma, którą tworzą osoby z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku pośrednictwa finansowego. Przedsiębiorstwo działa z powodzeniem na rynku ogólnopolskim, oferując atrakcyjne rozwiązania finansowe dla swoich klientów. Produkty MBR Leasing są nowoczesną alternatywą dla tradycyjnych usług finansowych, zapewniające leasing podmiotom, które nie mogą otrzymać środków w bankach oraz innych instytucjach finansowych. Spółka zapewnia leasing na maszyny budowlane, sprzęt ciężki, samochody ciężarkowe i auta osobowe.

Autor Artykułu

Podobne Artykuły

1 komentarz

Dodaj Komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*