Już 22 października wchodzą w życie znowelizowane przepisy ustawy o kredycie konsumenckim, które wymuszą na bankach obowiązek precyzyjnego informowania w reklamach oraz innych materiałach informacyjnych o parametrach kredytów. Jakie przepisy ulegną zmianie i co konkretnie oznacza to dla klientów oraz kredytodawców? Jak pożyczać bezpiecznie?
Przejrzyste reklamy
Znowelizowana ustawa precyzuje obowiązki kredytodawcy oraz pośrednika kredytowego przed zawarciem umowy o kredyt konsumencki. Już w lipcu br. weszły w życie przepisy, które nakazały kredytodawcom i pośrednikom informowanie w reklamach o danych dotyczących kosztu kredytu, ze szczególnym uwzględnieniem stopy oprocentowania, a także informacji o tym, czy jest to stopa stała, czy zmienna. Od października zaczną obowiązywać również nowe przepisy dotyczące treści zamieszczonych w materiałach innych niż reklamy. Kredytodawcy oraz pośrednicy kredytowi będą zobligowani do podawania w materiałach informacyjnych (ulotki, broszury) rzeczywistą roczną stopę oprocentowania (RRSO), czyli całkowity koszt kredytu wyrażony jako wartość procentowa – podaje Roman Wyszomirski, prezes spółki MBR Finance S.A.
Wartość ta uwzględnia nie tylko oprocentowanie, ale również dodatkowe opłaty bankowe – marże, ubezpieczenia itd., pozwala zatem klientom w sposób obiektywny ocenić atrakcyjność oferty i porównać ją na tle innych, dostępnych na rynku – zauważa Wyszomirski. Prezes spółki MBR Finance S.A. podkreśla również, że zgodnie ze znowelizowanymi przepisami RRSO ma być podawane konsumentowi w sposób tak samo widoczny, czytelny i słyszalny, jak pozostałe informacje przekazywane w reklamie.
Wzrost wartości umów kredytowych – jak zabezpieczyć interesy konsumentów?
Nowe przepisy mają sprawić, że reklamy i inne materiały informacyjne jasno przedstawią najważniejsze składniki ofert. Jest to szczególnie istotne również ze względu na stały wzrost wartości umów na kredyty konsumpcyjne. Według raportu „Kredyt. Trendy. I półrocze 2017”, przygotowanego przez Biuro Informacji Kredytowej, w okresie od początku stycznia do końca czerwca 2017 roku wartość umów na kredyty konsumpcyjne była o 2,4% wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Co prawda na polskim rynku kredytów konsumpcyjnych można zauważyć nieznaczny spadek liczby podpisywanych umów, to jednak kredytodawcy nie są na straconej pozycji – rekompensują sobie to wyższymi kwotami zaciąganych zobowiązań. Polacy pożyczają coraz większe sumy, kwoty transakcji rosną, a prawo musi w odpowiedni sposób chronić konsumentów jako słabszy i dysponujący mniejszymi środkami podmiot – podkreśla Roman Wyszomirski, prezes spółki MBR Finance S.A.
Zmiany w ustawie o kredycie konsumenckim są więc naturalną reakcją na wzrostową tendencję, którą obserwujemy na polskim rynku usług finansowych. Według raportu Biura Informacji Kredytowej wzrost kwot zaciąganych zobowiązań dotyczy nie tylko kredytów ratalnych, ale również gotówkowych, a także kart oraz linii kredytowych.
Rys. 1. Wartość (w mln zł) kredytów konsumpcyjnych udzielonych w kolejnych miesiącach lat 2015–2017
Źródło: Biuro Informacji Kredytowej
Rys. 2. Kredyty konsumpcyjne (w mln zł) udzielone w I półroczu lat 2015–2017, w tym w dwóch kwartałach tych lat
Źródło: Biuro Informacji Kredytowej
Koniec drobnego druczku
Jak zatem będą wyglądały zmiany w praktyce? Znowelizowane przepisy mają zakazać zamieszczania w materiałach informacyjnych ważnych treści przekazywanych drobnym druczkiem. Obok przyciągających uwagę konsumentów haseł reklamowych, dotyczących braku oprocentowania kredytu lub niskich odsetek, muszą pojawić się, czytelnie podane, rzeczywiste koszty zobowiązania. Na mocy nowych przepisów zamieszczane w materiałach reklamowych informacje dotyczące stopy oprocentowania muszą wynikać z reprezentatywnego przykładu, co pozwoli kredytobiorcom bardziej świadomie dokonać wyboru.
Przezorny zawsze ubezpieczony
Nowe przepisy mają zminimalizować ryzyko wpadnięcia w spiralę zadłużenia. Według Biura Informacji Kredytowej podwyższonym ryzykiem charakteryzuje się przede wszystkim kredytowanie osób młodych ze względu na brak stabilnych dochodów oraz niską zdolność kredytową. Statystyki pokazują również, że dużą część konsumentów nieradzących sobie z narastającymi odsetkami stanowią seniorzy – ich zadłużenie rośnie bardzo szybko.
Jak uniknąć pułapek związanych z licznymi ofertami kredytów gotówkowych, ratalnych oraz różnego rodzaju kart kredytowych? Uważne czytanie ofert, zapoznawanie się z każdym punktem umowy oraz weryfikowanie wiarygodności kredytodawcy (np. sprawdzanie listy ostrzeżeń publikowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego) to nie wszystko. Jak zauważa Roman Wyszomirski, prezes MBR Finance S.A., najważniejszy jest zdrowy rozsądek i obiektywne podejście do własnych potrzeb i możliwości. Ważną zasadą jest także niezaciąganie pożyczek na pokrycie niespłaconych wcześniej zobowiązań – to prosta droga do wpadnięcia w spiralę zadłużenia.
Nie decydujmy się również na skorzystanie z oferty kredytu, jeśli wiemy, że nie będziemy w stanie go spłacić – radzi Wyszomirski. Przestrzeganie kilku prostych zasad sprawi, że będziemy pożyczać bezpiecznie i zminimalizujemy ryzyko wpadnięcia w spiralę zadłużenia.
MBR Finance to firma, którą tworzą osoby z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku pośrednictwa finansowego. Firma działa z powodzeniem na rynku ogólnopolskim, oferując atrakcyjne rozwiązania finansowe dla swoich klientów. Produkty MBR Finance są nowoczesną alternatywą dla tradycyjnych usług finansowych, pozwalają bowiem na dostęp do pożyczki gotówkowej osobom, które nie mogą otrzymać finansowania w bankach oraz innych instytucjach finansowych. Spółka oferuje obecnie takie linie produktowe jak: pożyczki zabezpieczone maszynami budowlanymi oraz pojazdami ciężarowymi – MBR Leasing, pożyczki zabezpieczone pojazdami mechanicznymi – Motopożyczka, pożyczki zabezpieczone nieruchomościami oferowane pod handlową nazwą Hipopożyczka i pożyczki dla przedsiębiorców, którzy przedstawią inne formy zabezpieczenia spłaty pożyczki – Bizpożyczka.