Czy wiesz, że w ubiegłym roku ponad 9 milionów seniorów pobierało świadczenia z tytułu emerytury bądź renty? Wydawać by się mogło, że to wiarygodny klient dla banków. Tymczasem okazuje się, że w większości tego rodzaju instytucji brakuje dedykowanej tej grupie odbiorców oferty. Banki zdecydowanie skupiają się na młodych klientach. Sprawdź dlaczego.

 

Świadomość finansowa młodych Polaków

Okazuje się, że to młodzi Polacy są o wiele bardziej świadomi konieczności nie tylko oszczędzania, ale również bezpiecznego zarządzania swoimi finansami. To młode pokolenie o wiele bardziej ufa bankom i wie, że pieniądze lepiej trzymać na koncie niż w domowej skarbonce.

Co więcej, to młodzi są zainteresowani nowoczesną technologią, jesteśmy zresztą liderami na mapie całej Europy pod względem częstotliwości wykorzystywania innowacyjnych rozwiązań, jakie oferują nam dzisiaj banki. Seniorzy nadal wola posługiwać się gotówką, a swoje oszczędności trzymają w domu.

Potencjał tkwi w młodych

Banki kierują większość ofert do młodych klientów, niejednokrotnie jeszcze do dzieci. Wszystko dlatego, że Polacy wykazują ogromną lojalność względem instytucji bankowej, w której posiadają już jakiś produkt. Badania jasno wskazują, że klienci, którzy posiadają już jedno konto w danym banku, po kolejne, na przykład konta oszczędnościowe również zwrócą się do tej samej instytucji.

Lojalność młodych klientów to dla banków także ogromna szansa na zdobycie wiernego klienta na długie lata. To przecież młode pokolenie już niedługo będzie interesować się produktami inwestycyjnymi – już teraz większość z nas zakłada konta oszczędnościowe. Młodzi będą nabywać też karty kredytowe, zaciągać kredyty na dowolny cel albo kredyty hipoteczne. Warto więc swoją ofertą zainteresować młode pokolenie jak najwcześniej.

 

Obsługa klienta według banków

Co ciekawe, młodzi wygrywają także w kwestii samego podejścia do klienta. Okazuje się, że seniorzy są po prostu mało opłacanym klientem. Wpływ na to ma co najmniej kilka czynników. Młodzi wybierają przeważnie pośredni kontakt ze specjalistami banku, najchętniej załatwiają sprawy przez telefon albo drogą internetową. Mają wystarczającą wiedzę i umiejętności techniczne, by większość kwestii związanych z korzystną współpracą z bankiem załatwiać samodzielnie.

Seniorzy generują kolejne koszty. Rzadko zakładają konta oszczędnościowe, rzadko zaciągają kredyty, nie korzystają z kart kredytowych. Jeśli podejmą już współprace z bankiem, to przebiega ona najczęściej w standardowy sposób – senior wybiera się do placówki banku, gdzie liczy na bezpośrednią rozmowę ze specjalistą. Banki, które stawiają raczej na nowoczesny model prowadzenia swojej komercyjnej działalności, nie do końca są z tego zadowolone. Oczywiście doceniają każdego klienta, ale to na młodych mają okazję zarobić więcej. To młodym dedykują swoje najlepsze oferty.