Nauka angielskiego wśród dzieci jest bardzo powszechna. Jak ją zorganizować maluchowi, a jak starszakowi? W gruncie rzeczy to na rodzicach spoczywa obowiązek dbania o edukację językową. Lektorzy nie są w stanie trenować umiejętności dziecka, które wymaga wielokrotnego powtórzenia słówek, by się utrwaliły w pamięci. Aby angielski nie był obowiązkiem i to przykrym warto zadbać by wyjścia na zajęcia i sam udział w nich nie utrudniał i dezorganizował życia rodzinnego. Prócz okoliczności i formy nauki rozważyć należy także motywacje i predyspozycje dziecka do nauki. Nie każde dziecko jest gotowe na naukę jeżyka obcego.
Zmuszanie do nauki nie przynosi pożądanych efektów
Ma to być przyjemność i zabawa dla dziecka. Edukacja językowa przeżywa rozkwit nie tylko w środowisku młodzieży i osób czynnych zawodowo ale także pośród dzieci. W większych miastach angielski dla dzieci dostępny jest praktycznie w każdej placówce oświatowej, domu kultury, jak i w szkołach językowych. Jest to ciekawa forma zajęć z językiem będąca jednocześnie jedną z możliwości zorganizowania czasu dzieciom w czasie wolnym poza przedszkolem, szkołą, świetlicą. Z zajęć angielskiego korzystają głównie dzieci, których rodziców stać na opłacenie angielskiego, bowiem rzadko są one nieodpłatne. Bezpłatny angielski dostępny jest dopiero od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Jako iż jest to zaledwie dwie godziny lekcyjne tygodniowo, z których trudno wynieść nieco więcej niżeli parę słówek wiele osób zapisuje dzieci na angielski dodatkowy. Prywatne lekcje angielskiego również nie dają spektakularnych efektów w nauce maluchów, jeśli rodzice nie wzbogacają nauki dziecka kontaktem z angielskim w domu, jednakże dodatkowe dwie godziny tygodniowo składają się na intensywniejszy proces przyswajania wiedzy. Szkoły językowe w Warszawie najczęściej organizują zajecia dla dzieci od siedmiu lat wzwyż. Dla dzieci młodszych organizowane są zajęcia przez wyspecjalizowane szkoły języków dla dzieci, placówki edukacyjne. Coraz większa ilość opracowywanych metod i autorskich programów nauczania dzieci pozwala eksperymentować. Nauka przez sztukę, muzykę, czy biofeedback, bądź metoda Tomatisa to tylko niektóre propozycje dostępne w stolicy.
W Warszawie dostępne są zajęcia prowadzone w sposób klasyczny jak i poprzez zabawę, metodami znanymi ze szkół językowych jak metoda Callana czy bezpośrednia. Funkcjonują również zorganizowane szkoły językowe jakszkoła Helen Doron. Nauką angielskiego zajmują się również placówki Montessori. Kluczem do sukcesu w nauczaniu początkowym jest wykwalifikowana kadra lektorów z doświadczeniem w pracy z dziećmi. Mimo iż program nauczania nie odbiega od tego serwowanego dorosłym i starszej młodzieży to dzieci szybko się dekoncentrują w czasie zajęć, zajęcia muszą być atrakcyjne i dostosowane do kompetencji językowych, poziomu rozwoju dzieci. Tym samym nauka angielskiego dzieci jest specyficzna, inna i dla wielu osób trudna z punktu widzenia wykładowcy. Wiedza z zakresu języka angielskiego nie jest w tym wypadku wyznacznikiem jakości nauczania. Często angielskiego w przedszkolach czy w nauczaniu początkowym nie uczą angliści a osoby po przeszkoleniu z odpowiednim certyfikatem językowym. Dla dzieci o wiele ważniejsza jest forma, kreatywność nauczyciela, jego podejście. Angielski dla dzieci to przede wszystkim dobra zabawa, zabawa ze słówkami, ogrywanie ról, krótkie, proste dialogi między uczniem a nauczycielem. Jako, iż dziecko stosunkowo szybko i ufnie przejmuje mowę słyszaną, jaka jest otoczone zwykle z łatwością poprzez obserwacje przejmuje poprawną gramatycznie budowę zdań, wypowiedzi. Ciągłe powtarzanie słówek, zabawa nimi poprzez gry, szarady, a także skojarzenia pozwala utrwalić słownik czynny i bierny stopniowo go rozszerzając. W rozwoju dziecka niezbędny jest rytm, stad też pomocna okazuje się być muzyka. Dzięki piosenkom o wiele łatwiej jest nie tylko zmotywować, zachęcić dzieci do nauki ale i utrwalić słownictwo. O ile pięciolatki, siedmiolatki radzą sobie doskonale z tak zorganizowanym angielskim opanowując w rok nauki po kilkaset słów, to w przypadku dzieci młodszych jest to kwestia indywidualna i wiele dzieci wymaga pracy w modelu jeden na jeden dostosowując program nauczania do preferencji i zdolności ucznia. Na tym etapie najlepszym nauczycielem, lektorem angielskiego są rodzice bądź środowisko w jakim przebywa. Oczywiście dziecko może uczyć się angielskiego oglądając anglojęzyczne bajki czy bajki edukacyjne jak Dalej Diego czy Dora poznaje świat, jednak żywy język, spontaniczny jest nieocenioną pomocą w nauce – podaje Preply,angielski dla dzieci.
Chcąc wybrać jak najlepiej warto próbować, ale i kierować się poleceniem innych. Jedną z możliwości wzbogacenia nauki dziecka są korepetycje. Poza stacjonarnymi dostępne są i coraz bardziej popularne, polecane korepetycje zdalne. Wśród setek ofert korepetytorów można znaleźć także tych, którzy zajmują się nauczaniem dzieci i to całkiem małych, nie tylko uczniów szkolnych. Korepetycje same w sobie kojarzą się nam właśnie ze szkołą i nadrabianiem zaległości, czy też pomocą w trudnościach w nauce języka. Obecnie przybywa osób korzystających z korepetycji w celu powtórki materiału, przygotowania się do matury, egzaminu państwowego czy też poszerzenia wiedzy zdobywanej innymi sposobami, w tym samodzielnie.
Korepetycje przez Skype można zorganizować w taki sam sposób jak i stacjonarne z tą różnicą, iż są o wiele bardziej wygodne, bowiem możemy nie wychodzić z domu lub wręcz przeciwnie wykorzystać czas poza domem na naukę. Nie określają nas godziny zajęć, które są ruchome i w pełni elastyczne. To niesamowity komfort dla dzieci jak i rodziców. Wciąż jednak niewielu jest korepetytorów, którzy podejmują to wyzwanie by uczyć maluchy zdalnie. Największą grupą odbiorców korepetycji zdalnych są jednak uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych, których jak najbardziej do dzieci można zaliczyć. W Preply (angielski dla dzieci) dostępni są korepetytorzy z Warszawy jak i okolic, ci udzielający korepetycji zdalnie jak i świadczący usługi stacjonarnie w stolicy. Planując korepetycje w Warszawie warto zwrócić uwagę w jakiej dzielnicy się odbywają oraz w jakich porach są dostępne, bowiem dojazd w obrębie Warszawy może być utrudniony i generować spore koszty. Mimo wszystko nie trudno jest znaleźć odpowiednią ofertę dla swojego dziecka tak wśród korepetytorów jak i native speakerów. Warto dodać iż poza lektorami w nauce pomocne są konwersacje z native speakerami. Decydując się na zdalne konwersacje mamy do wyboru bardzo różne osoby nie rzadko z odległych zakątków świata. Dla dzieci starszych polecane są również wyjazdy zagraniczne, które zapewniają naukę poprzez imersję.
Poza nauką zorganizowaną czy to w grupach czy indywidualnie pozostaje nam możliwość nauki samodzielnej w domu, na podstawie pomocy dydaktycznych dostępnych na rynku i w sieci, także darmowych. Wbrew pozorom nauka dziecka nie jest trudna, zwłaszcza na poziomie podstawowym. Kluczowa jest systematyczność i nauka przez zabawę oraz jak najczęstszy kontakt z językiem, tak przy kąpieli, obiedzie, w zabawie czy na spacerze.