Przybywa miejsc pracy – podaje Główny Urząd Statystyczny. Dane GUS potwierdzają analizy prowadzone przez ekspertów Grupy Gumułka.
Jak podaje GUS, liczba wolnych miejsc pracy wyniosła 63,9 tys. w końcu IV kwartału 2015 r. i była niższa o 9,3 tys., tj. o 12,9%, niż kwartał wcześniej. W porównaniu z IV kw. 2014 r. liczba wolnych miejsc pracy wzrosła o 9,5 tys., tj. o 17,5%.
– Następuje systematyczne zwiększenie zapotrzebowania na wykwalifikowanych pracowników choć wciąż nie osiągnęliśmy jeszcze rekordów z lat wcześniejszych. Obserwacja ta potwierdza się poprzez zanotowanie zwiększonych potrzeb klientów Grupy Gumułka. Rejestrujemy coraz więcej potrzeb rekrutacyjnych, w szczególności w zakresie szeroko rozumianych finansów – komentuje Katarzyna Pisarczyk, ekspertka Grupy Gumułka w obszarze rynku pracy.
Zdaniem ekspertki Grupy Gumułka, wysokie zapotrzebowanie na specjalistów w sektorach takich jak IT, finanse czy sprzedaż na pewno utrzyma się przez dłuższy czas. – Stabilna sytuacja rynkowa generuje potrzeby kadrowe, a stopa bezrobocia systematycznie spada. Wszystko to sprawia, że pracodawcy mają coraz większe problemy z zatrudnieniem odpowiednich specjalistów, a pracownicy stają się coraz bardziej wymagający w stosunku do zatrudniających ich firm. Mamy więc do czynienia w Polsce z rynkiem pracownika, który charakteryzuje się zwiększoną liczbą ofert pracy, przy jednoczesnych utrudnieniach w zrekrutowaniu właściwej kadry – uważa Katarzyna Pisarczyk.
Taka niekorzystna dla pracodawców sytuacja sprawia, że coraz popularniejsze stają się usługi firm rekrutacyjnych, które dysponując własnymi bazami kandydatów i dzięki różnym kanałom dotarcia do osób niekoniecznie aktywnie poszukujących pracy, gwarantują pracodawcy zatrudnienie wymarzonych specjalistów. – Nasi klienci często nie zdają sobie sprawy z realiów rynkowych, z tego jakie warunki pracy, również te pozapłacowe oferuje konkurencja. W obecnej sytuacji prowadzenie naboru metodami, które sprawdzały się jeszcze kilka miesięcy temu, może okazać się niewystarczające. Specjaliści HR poza pozyskaniem odpowiedniego kandydata zadbają także o pozytywny wizerunek firmy na rynku pracy, doradzą jakie strategie stosować w przyszłości, a czego unikać – podsumowuje ekspertka Grupy Gumułka.